Intervalový tréning

Autor: Michal Pataky | 24.8.2014 o 10:14 | Karma článku: 2,98 | Prečítané:  933x

V poslednej dobe sa vo svojej praxi stretávam s ľuďmi, ktorí robia „intervalový tréning“, lebo o ňom čítali na "nete", kde písali, že tento tréning je super, lebo zrýchľuje metabolizmus alebo je to lepšie ako súvislý beh. Zaznamenal som už veľké množstvo skreslených informácii o tejto metóde. Nanešťastie za to nemôžu ľudia, ktorí si tieto články prečítajú, ale skôr ľudia, ktorí ich píšu. Preto som sa rozhodol napísať tento článok a skúsiť trošku objasniť, o čo ide.

Ako príklad budem používať bežecký tréning rekreačného športovca, ktorý sa snaží zlepšiť svoju výkonnosť (aeróbnu vytrvalosť). Najčastejšie si ľudia mýlia alebo zamieňajú metódu intervalového tréningu so súvislou nerovnomernou metódou. Aký je rozdiel medzi týmito dvoma metódami? Tento rozdiel je úplne jednoduchý a predsa zložitý. Pri intervalovej metóde sa počas tréningu striedajú intervaly zaťaženia (pomerne rýchly beh) s intervalom odpočinku - zastavenie (ďalej IO). Pri súvislej nerovnomernej metóde sa striedajú rýchlejšie a pomalšie úseky (chôdza a beh).

Poďme do praxe: Intervalový tréning vyzerá asi takto: bežím 1 km v tempe 3:50 – 4:00 min/km, potom zastavím a oddychujem. Zvyčajne sa používa odpočinok taký dlhý, kým pulzová frekvencia neklesne na hodnotu okolo 120 pulzov, čo môže trvať 1 – 5 min. Ako uvádzajú Kampmiller, Vanderka, Sedláček (2007) intenzita behu je o 5% vyššia ako pri Cooperovom teste (beh na 12 min). To znamená, že intervalový tréning nie je to, že minútu bežím pomerne rýchlo a druhú minútu kráčam alebo bežím výrazne pomalšie (výklus). To je súvislá nerovnomerná metóda.

Intervalový tréning – príklad: 4x1km (4:00 min/km) IO: do 120 pulzov alebo 8x500m (3:40 min/km), IO: 5 min.

Súvislá nerovnomerná metóda – príklad: 30 min beh, 1km v tempe 4min/km ďalší 1km v tempe 6min/km. Toto opakujem celých 30 minút.

Samozrejme, aj intervalový tréning môžeme rozdeliť na ďalšie dve metódy, ale to necháme na inokedy. So súvislou nerovnomernou metódou tiež súvisí pojem FARTLEK, ktorý budem vysvetľovať tiež niekedy inokedy.

 

Dúfam, že po prečítaní tohto článku už bude každému jasné, ktorá metóda je ktorá.

Pozdravujem Vás a športujte aj naďalej!

M.P.

 

Odporúčaná a použitá literatúra:

KAMPMILLER, T., VANDERKA, M., SEDLÁČEK, J. 2007. Rozvoj vytrvalostných schopností. InSEDLÁČEK a kol. Kondičná atletická príprava a rekreačná atletika. Bratislava 2007. ISBN 978-80-223-2288-1

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Zakladateľ siete pre deti milionárov: Tisíc eur je psychologická hranica

Používať ju môže iba ten, čo má na tisíceurové mesačné členské, pozerať sa ale môže každý, hovorí JURAJ IVAN.

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi.

SVET

Rakúski voliči rozhodujú o novej hlave štátu

Rakúšania si vyberajú medzi Norbertom Hoferom a Alexandrom Van der Bellenom.


Už ste čítali?